Wat is probleemgestuurd onderwijs?
Gastblog door Warren Lasten,
student geneeskunde in Maastricht
student geneeskunde in Maastricht
Warren Lasten
Aan de universiteit van Maastricht studeren wij aan de hand van het probleemgestuurd onderwijs (PGO). Voor scholieren uit het Caribisch deel van het Koninkrijk is het vaak onduidelijk wat dit inhoudt. Een open dag op de universiteit bijwonen is voor jullie aan de andere kant van de wereld natuurlijk een lastige opgave.
In deze blog leg ik jullie uit hoe het PGO werkt. Dit doe ik aan de hand van een voorbeeld waarin jij een eerstejaars geneeskundestudent bent aan de universiteit van Maastricht (UM). In blog 2 over hetzelfde onderwerp vertel ik waarom ik voor deze manier van studeren heb gekozen.
Dinsdag
Je zit op dinsdagochtend in een onderwijslokaal met elf andere geneeskundestudenten en je tutor. Je tutor is neuroloog in het MUMC+, maar zal tijdens dit blok jullie begeleider zijn.
Tijdens een practicum onderzoek je bijvoorbeeld de hersenen vaneen schaap
Casus
Tijdens een ongeluk op zijn werk schoot er een metalen paal door het hoofd van Phineas Gage. Hierdoor werd zijn frontale cortex beschadigd. Cage was direct na het ongeluk bij bewustzijn. Hij kon lopen en praten en zijn geheugen functioneerde normaal. Zijn persoonlijkheid bleek na het ongeluk wel veranderd. Hij vertoonde namelijk impulsief en agressief gedrag. Bepaalde hersenstructuren bleken verantwoordelijk te zijn voor bepaalde hersenfuncties.
Met deze (verkorte) casus stel je de leerdoelen op, bijvoorbeeld: Wat is de anatomie van de hersenen en hoe functioneren ze? Welke vragen zou jij zelf nog kunnen bedenken? Denk hier even over na voordat je verder leest.
De leerdoelen werk je uit door middel van zelfstudie (studieboeken, wetenschappelijke artikelen etc.)
Daarnaast heb je ook colleges en practica die aansluiten op de leerstof.
Woensdag
Op woensdagochtend heb je twee practica ‘Anatomie van de hersenen’. In het lab onderzoek je eerst de hersenen van een schaap en op de snijzaal bekijk je humane preparaten (dit zijn (delen van) mensen die hun lichaam beschikbaar hebben gesteld aan de medische wetenschap).
Je vraagt jezelf ook af hoe je zou onderzoeken of er hersenfuncties zijn uitgevallen. Daarvoor staat er op woensdagmiddag ook een Skillslab neurologie gepland. Hier leer je het neurologisch lichamelijk onderzoek uit te voeren. Na dit practicum duik je weer de bieb in om de casus verder uit te werken.
Samen met je medestudenten verzamel je alle informatie over de casus
Donderdag
In de ochtend krijg je nog een college waarin de gehele leerstof voor deze casus in 2 uur tijd wordt toegelicht door een universitair docent. Daarna begint de onderwijsgroep, hier komt alle informatie samen.
Terwijl je de verschillende hersengebieden aftekent op het bord zegt een medestudent dat je nog één gebied vergeten bent. ‘’Oh ja, het spraakcentrum!’’.
De een heeft een handige YouTube video gezien, de ander heeft een uitgebreid artikel gevonden.
Uiteindelijk beantwoord je door middel van de leerdoelen ook de vraagstellingen uit de casus van Phineas Gage. Je snapt nu waarom er bij het lichamelijk onderzoek geen duidelijke afwijkingen waren. Deze functies blijken niet in de frontale cortex te liggen, de aansturing van de persoonlijkheid juist wel. De onderwijsgroep wordt die dag afgesloten met de voorbespreking van een nieuwe casus. De komende dagen is het aan jou om je hier weer in te gaan verdiepen.
In het PGO ga je op zoek naar mogelijke oorzaken door je te verdiepen in het probleem
Dit is dus probleemgestuurd onderwijs in het kort. Er is een probleem, in dit geval een patiënt met persoonlijkheidsveranderingen na een hersentrauma. In het onderwijs ben je op zoek gegaan naar de mogelijke oorzaken door je te verdiepen in de neurologie. Uiteindelijk heb je zo in het gehele blok de kennis vergaard die nodig is voor het behalen van de bloktoets.